popup z formularzem

Popup z formularzem – użyj marketing automation do gromadzenia leadów

Budowanie bazy newsletterowej przy pomocy marketing automation​

Budowanie bazy newsletterowej to jedna z kluczowych funkcji narzędzi marketing automation. Nie tylko można zwiększyć ilość osób, które się zapisują, ale także dane użytkowników mogą być od razu posegmentowane, co pozwoli na trafniejszą komunikację. W prezentowanym scenariuszu popup z formularzem jest zaimplementowany przez narzędzie user.com, które świetnie się sprawdza w takim celu.

Rozpoczęcie pracy nad automatyzacją​

Od czego zacząć? Konfiguracja jest dosyć prosta, o ile wszystko dobrze przemyślisz wcześniej. Jeśli nie wiesz zupełnie, jak tworzy się scenariusze w User.com, zapraszam do kontaktu.
Na początek musimy wymyślić, jak ma wyglądać scenariusz automatyzacji. W tym celu warto rozpisać go sobie, rozrysować go na kartce, lub w jakiejś aplikacji. Ja lubię pisać scenariusz jako tekst. Schemat stworzony przy pomocy aplikacji do wizualizacji projektów jest na pewno bardziej czytelny, jednak dla mnie tworzenie tego typu schematów jest często zbyt czasochłonne. Najważniejsze w tworzeniu scenariusza jest to, aby dokładnie wymyślić, co się dzieje w jego poszczególnych etapach, a nie to w jaki sposób wygląda schemat. 

Scenariusz automatyzacji wywołującej formularz​

Nasza przykładowa automatyzacja będzie działała na podstawie otwarcia strony i spowoduje wyświetlenie popupa z formularzem zapisu. Jednak nie chcemy, żeby wyświetlała się każdemu na każdej podstronie i za każdym razem. Efekt byłby pewnie odwrotny od tego, którego oczekujemy. Zamiast zapisywać się na newsletter, użytkownicy pewnie wyszliby ze strony zniechęceni. Większość z nich już nigdy by nie wróciła. Nie chcemy też, aby popup wyświetlił się od razu, jak tylko użytkownik wejdzie na stronę. 

Plan działania

Musimy więc dokładnie zaplanować wszystkie warunki, które muszą zostać spełnione, aby formularz się wyświetlił oraz ustawić także, co się stanie, jeśli już raz się wyświetli. Dlatego możemy założyć, że formularz będzie się pojawiał maksymalnie raz dziennie i dopiero w momencie jak użytkownik odwiedził odpowiednią ilość stron – na przykład 3. Nie chcemy też, aby formularz pojawił się od razu jak tylko strona się załaduje, ale z opóźnieniem np. 30 sekund. To również musimy zaplanować. Wreszcie musimy pomyśleć o tym, jak będzie wyglądał sam formularz. Do dyspozycji mamy w narzędziu generator, w którym możemy na podstawie istniejących szablonów stworzyć własny formularz. Możemy także zbudować go od zera przy pomocy HTML lub wgrać gotowy formularz. Ostatnia rzecz, którą należy wymyślić to, co stanie się po wyświetleniu tego formularza oraz po jego wypełnieniu. Może to być np. oznaczenie tego użytkownika odpowiednim tagiem, albo wyświetlenie zdarzenia, które pomoże analizować ruch użytkowników np. w Google Analytics.

Wyzwalacze

Teraz czas na dodanie automatyzacji w narzędziu User.com. Rozpoczynamy od czystego skoroszytu. Na pewno będziemy potrzebować wyzwalacza. Znajdują się one w sekcji „Wyzwalacze”. W tej sytuacji chcemy, aby początek scenariusza był wykonywany, jeśli ktoś odwiedzi konkretną podstronę. Używamy więc wyzwalacza „Odsłona strony”.  Po wyciągnięciu go na skoroszyt, kliknięcie pozwala na konfigurację parametrów. Dodam, że każdy element scenariusza można modyfikować w ten sposób. Wybieramy więc url na którym chcemy, aby automatyzacja działała. Możemy wybrać cały link, lub jedynie jego fragment. Dla przykładu może to być url, który zawiera w sobie słowo test. Po ustawieniu własnych parametrów, klikamy „zapisz”.

Filtry


Następnie chcemy ustawić „filtr”, aby formularz nie uruchamiał się za wcześnie. Potrzebujemy wyciągnąć kafelek filtrów z sekcji „warunki”. Podobnie jak poprzednio po kliknięciu otwiera się możliwość konfigurowania. Możemy ustawić, że parametr „odsłony strony” musi być większy niż 2. Możemy pomyśleć trochę do przodu i od razu ustawić kolejny warunek. Aby scenariusz wywołał akcję użytkownik nie może być otagowany jako „widział-formularz”. W tym celu dodajemy drugi warunek. Wrócimy do tego później. Dodam tutaj, że można używać wszystkich warunków jednocześnie, lub którykolwiek z nich. 

Schemat automatyzacji w user.com

Akcje


Teraz pora wreszcie na trochę akcji. Moduły, które można wykorzystać do tego znajdują się w sekcji „akcje”. Wyciągamy stamtąd „wyświetlenie formularza”. Tym razem konfiguracja tego modułu polega głównie na wyborze formularza z listy wszystkich formularzy.Szczegółowo zostanie to opisane w innym wpisie. Po wybraniu z listy zapisujemy. Mówiliśmy jednak jeszcze o tym, że scenariusz ma czekać 30 sekund, zanim formularz się pojawi. W tym celu możemy użyć modułu „opóźnienia”. W konfiguracji można ustawić ile czasu ma minąć, zanim kolejna akcja się wykona.
Na koniec wróćmy do tego filtra z tagowaniem użytkownika. Dodajmy jeszcze 3 akcje – dodanie tagu „widział-popup”  znowu opóźnienie trwające 1 dzień i usunięcie tagu „widział- popup”. To spowoduje, że ktoś kto już zobaczył popup, nie zobaczy go ponownie w ciągu 1 dnia.

Połączenie modułów


Aby cały scenariusz działał należy jeszcze połączyć wszystkie moduły. Robi się to łącząc punkty styku wychodzące z modułu i wchodzące do kolejnego modułu. Warto zauważyć, że niektóre z nich mają kilka połączeń wychodzących. W ten sposób można na przykład inną akcję zastosować do użytkowników którzy spełniają warunki filtra, a inną dla tych którzy nie spełniają. Można też robić wielokrotne filtry.

Uruchomienie automatyzacji​

Ostatnia rzecz do zrobienia to zapisanie i uruchomienie scenariusza. Są różne tryby działania automatyzacji – jeden raz dla jednego użytkownika, maksymalnie raz dziennie, za każdym razem jak warunki są spełnione, w następne x dni, tylko w określone dni i o określonych godzinach. Mogłoby tutaj paść pytanie, dlaczego wcześniej nie skorzystałem z trybu „raz dziennie” tylko robiłem jakieś dodatkowe tagi. Odpowiedź jest taka, że chcę, aby scenariusz uruchamiał się za każdym razem jak strona jest otwarta, ale formularz wyświetlał się tylko raz. Scenariusz może być uruchamiany więcej razy – ponieważ musi sprawdzić, czy zostały spełnione dodatkowe warunki filtra. Dlatego uruchomienie raz dziennie mogłoby spowodować, że jak użytkownik już spełni warunki, to wtedy automatyzacja się już nie uruchomi, ponieważ uruchamia się jedynie raz dziennie. 

Zachęcam do wypróbowania user.com. Krótki opis narzędzia znajdziesz tutaj. Zapraszam również do kontaktu, jeśli potrzebujesz pomocy z konfiguracją.