user

user.com – dlaczego warto skorzystać z tego narzędzia

Na rynku jest wiele narzędzi, które spełniają jakieś funkcje marketing automation. Przetestowałem wiele z nich i wielu używam na co dzień w swojej pracy. Jednym z takich narzędzi, które uważam za bardzo przydatne jest user.com. W tym wpisie chcę napisać o kluczowych funkcjach i zaletach, a także korzyściach, które można osiągnąć.

Główne funkcje

Automatyzacje

user.com ma wbudowany builder automatyzacji drag & drop, dzięki czemu można w łatwy sposób stworzyć zarówno proste jak i bardzo skomplikowane automatyzacje. Każdy scenariusz składa się z bloków funkcji, których są 3 główne kategorie: wyzwalacze, warunki i akcje. Jest jeszcze czwarta kategoria – chatbot, w której są wszystkie funkcje związane z tworzeniem scenariuszy dla chatbota. Builder zawiera wszystko to, co potrzebne, aby stworzyć przydatną automatyzację. Sposób w jaki się to tworzy jest intuicyjny i prosty. Scenariusze tworzy się szybko, pod warunkiem, że wcześniej przygotuje się dokładny plan – co dokładnie ma być działać, w jaki sposób, kiedy ma nie działać itd.

Przykładowa automatyzacja w user.com

CRM

W user.com masz do dyspozycji zakładkę ze wszystkimi swoimi użytkownikami, których możesz filtrować i dodawać do różnych segmentów. Możesz dla ten moduł dostosowywać do swoich potrzeb, przez dodawanie własnych atrybutów, które mogą być inne dla każdego użytkownika. Dodatkowo jest też moduł do zarządzania zapytaniami lub zgłoszeniami. Masz tu do dyspozycji bardziej zaawansowany moduł (deals), który pozwala na określanie wartości lub potencjalnego zysku takiego zapytania. Posiada też konfigurowalne lejki konwersji, dzięki czemu w prosty sposób możesz przenosić zapytania do kroku dalej. Jest też moduł prostszy (tickets), który warto wykorzystywać np. do obsługi. Są też moduły do zarządzania firmami oraz produktami. Każdego użytkownika można przypisać do firmy, co ułatwia utrzymanie porządku w bazie danych. Moduł produktów opiszę trochę dalej.

E-mail marketing

Dzięki tym funkcjom możesz dużo lepiej zarządzać swoimi newsletterami i innymi wiadomościami – personalizować je, segmentować, wysyłać automatycznie w określonych sytuacjach. Moduł e-mail pozwala na przygotowanie szablonów wiadomości, które następnie będą mogły być wykorzystane w konkretnych automatyzacjach. User.com posiada 2 wbudowane buildery wiadomości e-mail – jeden prostszy i jeden bardziej rozbudowany. Jest też możliwość importowania gotowych wiadomości html. Wielkim plusem jest tutaj możliwość używania w wiadomościach atrybutów użytkowników, a także danych zależnych od zdarzeń – oznaczających konkretne interakcje poszczególnych użytkowników z treścią na stronie lub z produktami. Jest to możliwe poprzez wykorzystanie snippetów – krótkich kodów odwołujących się do zgromadzonych w bazie danych informacji – unikalnych dla każdego użytkownika.

jeden z kreatorów wiadomości e-mail wbudowany w narzędzie

SMS marketing

User.com pozwala na wysyłanie SMS do użytkowników – zarówno ręcznie do wybranych użytkowników, jak i poprzez ustawienie odpowiedniej automatyzacji. Jeśli więc używasz tego kanału komunikacji -warto przenieść go na wyższy poziom. Odtąd wszystkie SMS możesz odpowiednio segmentować i używać w określonym miejscu w swoim scenariuszu automatyzacji. Przykładowo możesz wysłać email, a jeśli użytkownik nie zareaguje wysłać mu SMS, zamiast od razu wysyłać SMS wszystkim. To oczywiście przykład, to w jaki sposób użyjesz tej funkcji zależy od Ciebie.

Chat z funkcją chatbota

Narzędzie user.com, zanim rozwinęło inne funkcje było właśnie chatem. Aktualnie jest to jedna z wielu funkcji. Wcześniej też nie było możliwości chatbota. Aktualnie wszystkie moduły automatyzacji dostępne w user.com mogą być wykorzystane do wywoływania automatycznych wiadomości. W zależności od wybranych opcji w chacie można tworzyć zaawansowane scenariusze rozmowy, quizy, moduły FAQ i bardzo wiele innych pomysłów. Można również w zależności od prowadzonej rozmowy z chatbotem stworzyć automatyzację w taki sposób, by w pewnym momencie do rozmowy włączał się operator chatu – np. jeśli jest potencjał sprzedażowy, lub gdy użytkownik ma problem, którego nie może rozwiązać przy pomocy z automatem.

Web push

Nie bez znaczenia jest też funkcja web push, która pojawia się w przeglądarce, jeśli użytkownik wyrazi na to zgodę. Pozwala to na poinformowanie o swojej ofercie tylko tych użytkowników, którzy tego chcą. Dzieje się tak, ponieważ aby to zadziałało użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości.

Podmiana bloków tekstu na stronie

Istnieje także funkcja user.com, która w zależności od użytkownika, segmentu w jakim się znajduje, podmienia treść strony na inną. Przykładowo można to wykorzystać do tego, aby nowi użytkownicy mieli zupełnie inną treść strony niż osoby, które robiły zakupy w sklepie i teraz wracają na stronę. Można to wykorzystywać do personalizacji, np. wyświetlenia imienia, odpowiedniego wyświetlania tekstu w zależności od płci, wieku, zainteresować i innych informacji.

Testy A/B

Jednymi z wielu modułów dostępnych w ramach automatyzacji user.com są testy A/B. Można samemu ustalić jaka proporcja osób ma mieć wywołany konkretny efekt. Dotyczy to praktycznie wszystkich funkcji narzędzia. Możemy więc wykorzystać to do e-maili. Wówczas możemy przetestować konkretne 2 (lub więcej) treści maili lub tematy maili. Kiedy wykorzystamy to do chatbota – sprawdzimy która automatyczna wiadomość przynosi najwięcej konwersji. Jeśli użyjemy tej funkcji do bloków tekstu na stronie, możemy sprawdzić wiele różnych zmian, przed wprowadzeniem ich na stałe na stronę. W ten sam sposób można wykorzystać testy A/B do SMS, wiadomości push i innych funkcji user.com.

Analityka

Korzystanie z user.com w kontekście analizy ruchu na stronie warto rozpatrywać na 2 poziomach. Na poziomie ogólnym możemy stworzyć wykresy konkretnych zdarzeń, ilości konkretnych atrybutów i parametrów. Na poziomie szczegółowym można sprawdzić każdego użytkownika np. takiego który dokonał konwersje. Możemy prześledzić całą historię tego użytkownika – aż do konwersji. Może to być przydatne do wyznaczania wzorców zachowań użytkowników na stronie lub bardzo dokładnej atrybucji konwersji.

Produkty i feedy produktowe

Jest też bardzo istotna część user.com, zarezerwowana zwłaszcza dla e-commerce. Można do aplikacji zaimportować feed produktowy i zaimplementować zdarzenia produktowe. To oznacza, że wiesz z którym produktem dany użytkownik wszedł w interakcje i możesz takie zdarzenie wykorzystać np. w wiadomości email, wysyłając w niej produkty, którymi był zainteresowany w atrakcyjnych cenach, lub przypomnieć użytkownikowi, że włożył produkty do koszyka, ale ich nie kupił. To oczywiście tylko przykłady. Możliwości jest bardzo dużo. Dzięki wgrywaniu feedu produktowego i jego aktualizacji wysłane maile będą zawsze miały aktualne ceny, stany magazynowe itd.

Połączenia i zamówienia połączeń

Funkcja połączeń również może być przydatna dla niektórych firm. Po zakupieniu specjalnego numeru telefonu zintegrowanego z user.com, możesz dzwonić lub odbierać połączenia w ramach usługi. Możesz także umożliwić użytkownikom możliwość zarezerwowania automatycznego oddzwonienia na wskazany numer.

Inne zalety

Wyżej wymieniłem główne funkcje, które można używać przy narzędziu user.com. Jednak uważam, że warto się nim zainteresować jeszcze z kilku powodów.

Możliwość integracji przez Google Tag Manager

Dla mnie jako osoby zakochanej w Google Tag Managerze, nie bez znaczenia jest fakt, że user.com bardzo dobrze współgra z tym narzędziem. Można poprzez odpowiednie automatyzacje przekazywać informacje do warstwy danych i wykorzystywać te dane wewnątrz wszystkich tagów, które są tam zawarte. Możesz także przez odpowiednie tagi w GTM wywoływać zdarzenia w user.com lub automatycznie na podstawie tagów w GTM zmieniać wartości atrybutów użytkownika. To daje naprawdę wiele potencjalnych możliwości.

Możliwość integracji przez Zapier

Istnieje też wiele możliwości integracji user.com z innymi narzędziami poprzez Zapier. Jest to proste nawet dla początkujących użytkowników.

Możliwość integracji przez API

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników jest też możliwość integracji przez API. W ten sposób można również poradzić sobie z niektórymi integracjami.

Wszechstronność

Mi bardzo podoba się wszechstronność tego narzędzia. Pozwala to na wykluczenie wielu pomniejszych kosztów innych narzędzi, ale też gromadzenie danych w jednym miejscu.

Niska cena

Niektóre funkcje user.com dostępne są za darmo, inne są dostępne już w cenie 49$ lub 249$ miesięcznie. Moim zdaniem są to ceny bardzo atrakcyjne, jeśli brać pod uwagę to, ile funkcjonalności się otrzymuje w tej cenie. Niektóre narzędzia, które służą tylko do jednej z tych wymienionych wyżej funkcji kosztują podobnie.

Chcesz skorzystać z User.com?